Duurzame energie

Laadinfrastructuur anno 2021: wat je als installateur moet weten

Tegenwoordig zijn elektrische auto’s niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Door de immense populariteit van deze elektrische voertuigen (EV’s) groeit ook de laadinfrastructuur in ons land. Er komen steeds meer laadstations, zowel thuis, op kantoren als op (semi-)openbare plekken. De behoefte aan meer laadpalen betekent ook behoefte aan meer installateurs die deze laadpalen installeren. Hoe ontwikkelen nieuwe technologieën op het gebied van elektrisch laden zich en wat merkt een installateur daarvan? Rowald Oosterkamp van e-mobility specialist CTEK en Bo Huijsman van laadpaalaanbieder Lanova bespreken samen de ontwikkelingen en de implicaties voor installateurs.

Meegroeien en opstarten

“Er zijn veel ambitieuze doelen die elektrisch laden en rijden gaan bevorderen”, vertelt Oosterkamp. “Denk bijvoorbeeld aan het Energieakkoord 2035. Voor de mobiliteits- en transportsector zijn er afspraken gemaakt over een efficiënter verkeer en vervoer als ook over de duurzame invulling daarvan. De ambitie was dat tegen 2035 alle nieuw verkochte personenauto’s geen schadelijke uitstoot veroorzaken, maar Nederland heeft vrij recent met een aantal andere Europese landen de ambitie uitgesproken om dit naar 2030 te brengen. Dit zal ongetwijfeld zorgen voor een nog verdere groei aan EV’s op de weg.”

Bo_Huijsman_Lanova

 

Hij vervolgt: “Momenteel zijn er in Nederland ongeveer 65.000 laadpalen. In 2030 moeten er zo’n 1,7 miljoen laadpalen zijn, vindt de Nederlandse overheid. Een aardig verschil. Dit betekent dat er een groot aantal nieuwe laadpalen geïnstalleerd moeten worden de komende jaren. Publieke laadpalen op openbare plekken en laadpunten bij mensen thuis of op kantoor. Daarvoor is het natuurlijk belangrijk dat er genoeg installateurs zijn met de juiste expertise om de laadinfrastructuur uit te breiden.”

“Met de toenemende vraag voor laadpalen neemt tevens de vraag naar installateurs toe. Ook wij zien in de laatste jaren een toename van de vraag naar onze diensten en producten”, vult Huijsman aan. “Wij leveren en installeren sinds begin 2018 laadpalen en hebben meteen het belang van goede installaties hoog op de prioriteitenlijst gezet. Wij pakken een installatie direct goed aan, en daar zijn meerdere redenen voor. Zo willen we dat er veilig geladen kan worden en dat de installateur maar een keer de installatie hoeft uit te voeren. Daarnaast wil je dat de laadpaal het maximale vermogen naar de auto kan brengen door middel van de juiste verdeling van het lokale stroom netwerk. Een laadpaal is in sommige opzichten vergelijkbaar met andere installaties, maar de laadpaal verbinden met het internet is niet standaard. Gelukkig trainen we onze installateurs via de fabrikant van de laadpalen, en zijn ze zo goed op de hoogte van de ontwikkelingen.”

Rowald_Oosterkamp_CTEK

 

Verschillende soorten laadpalen

Oosterkamp: “Je kunt laadpalen in vier verschillende settings vinden. De publieke laadpunten, deze zijn 24 uur per dag, zeven dagen in de week beschikbaar op openbare plekken. Semipublieke laadpunten, voor iedereen beschikbaar maar toegang kan worden beperkt door parkeer- of openingstijden. Denk bijvoorbeeld aan parkeergarages in een stadcentrum. Snellaadpunten, deze worden gebruikt voor oplaadmomenten om een lange reis te overbruggen. Snelladen gebeurt op een hoger vermogen – door middel van gelijkstroom – en deze laadpunten liggen vaak langs snelwegen. Tot slot zijn er private oplaadpunten, laders die op eigen terrein staan en via een eigen elektriciteitsaansluiting laden. Vaak werken deze laadpunten enkel voor de EV(‘s) van de eigenaar en niet voor andere EV’s.”

Verschillen in installaties

“Er zitten absoluut grote verschillen in het installeren van een enkel privaat laadstation en een hele parkeergarage voorzien van laders”, vertelt Huijsman. “Hoe meer laadpalen op een locatie komen, hoe belangrijker het wordt hoe je de energievraag van de laadpaal inricht. We installeren voornamelijk laadpalen met ‘load balancing’. Hiermee zorg je ervoor dat de laadpaal zowel de inkomende als uitgaande stroom meeneemt om te bepalen hoeveel stroom de laadpaal kan vrijgeven aan de auto. Met andere woorden: de lader houdt rekening met het volledige gebruik binnen het energienet. Hiermee zorg je ervoor dat de aansluiting de vraag aan kan, en dat je tevens geen uitbreiding nodig hebt van je aansluiting of bekabeling waarmee serieuze extra kosten worden bespaard,” voegt Huijsman toe.

“Tijdens het installeren van laadpalen ervaren installateurs ook problemen bij de aansluiting van de groepenkast. In sommige gevallen moet er een extra groep worden toegevoegd aan een al volle groepenkast. Installateurs moeten dan een uitbreidingskast plaatsen of zelfs in het ergste geval de gehele groepenkast vervangen”, vertelt Huijsman. Oosterkamp vult aan: “Sommige installateurs lopen ook tegen de ligging van de laadpaal aan. De klant wil natuurlijk dat het laadpunt geïnstalleerd wordt op de gewenste plek. De elektriciteitsvoorziening tussen meterkast en laadpaal moet dan wel nog worden aangelegd. Het kan soms voorkomen dat de route van de elektriciteitskabels nog wel eens afwijken of de meterkast niet bereiken, door bijvoorbeeld een kruipruimte die niet toegankelijk is voor de installateur. Dan moet de installateur met een creatieve oplossing komen voor de klant. Toch wordt er dan met de klant gekeken of er wellicht een andere plek is waar de laadpaal geïnstalleerd kan worden.”

Oosterkamp voegt toe: “Met de veranderende energievoorziening- en vraag komt er nog een extra obstakel om de hoek: hoe zorg je dat de stroom gebruikt wordt wanneer deze geproduceerd wordt. Doordat groene stroom minder constant is, heb je te maken met pieken en dalen in de stroomvoorziening. EV’s verbeteren dit momenteel niet omdat veel mensen hun auto opladen op dezelfde tijdstippen. Te hoge pieken kunnen ervoor zorgen dat het netwerk overbelast raakt, met alle gevolgen van dien.”

“Het goede nieuws is dat we met veel elektrische auto’s straks een gigantische batterijcapaciteit hebben die de pieken en dalen lokaal maar ook decentraal opvangen wanneer we slim omgaan met de beschikbare laadpalen en energie”, vult Oosterkamp aan. “Als we kijken naar oplossingen, denk dan bijvoorbeeld aan algoritmes en protocollen die ervoor zorgen dat auto’s laden als er veel (groene) stroom beschikbaar is en er ruimte is op het net. Op lokale schaal is het net zo belangrijk om de vraag aan te passen op het aanbod. Daarom is het zo goed dat de installateurs met de juiste load balancing er nu al voor zorgen dat de maximaal beschikbare stroom naar de auto gaat terwijl er niet meer wordt gevraagd dan mogelijk is. Hiermee heeft de EV-rijder snel zijn accu vol zonder dat dit tot extra problemen leidt.”

Nieuwe ontwikkelingen en technologieën

Huijsman: “Er zijn veel nieuwe technologieën en oplossingen voor een relatief nieuwe markt. Tegelijkertijd zitten veel van deze ontwikkelingen in de software waardoor het voor onze installateurs niet per se complexer wordt. Zolang de laadpaal aan het internet gekoppeld wordt, en de load balancing wordt ingeregeld, heb je een toekomstbestendige oplossing. Dat is makkelijk te leren en daarin biedt een fabrikant als CTEK de juiste ondersteuning en training aan voor onze installateurs.”


Elektrotechnische producten en oplossingen →

Deze 3 pagina's vind je misschien ook wel interessant: