Bidirectioneel laden leeft nauwelijks onder autofabrikanten

Deze conclusie trok jeroen.nl; een enthousiaste ondernemer uit Groningen met een focus op energie besparen door gedragsverandering en het slim inzetten van domotica. In de maanden augustus tot en met oktober informeerde hij bij 67 automerken wat hun visie was met betrekking tot bidirectioneel laden. Jeroen: ‘De helft van de ondervraagde automerken reageerde niet en van de merken die wel reageerden, was er maar een beperkt aantal dat aangaf bidirectioneel laden volledig te ondersteunen. Hieronder merken als Volvo, Polestar, Kia en Lucid Motors.’
Te weinig dus. Bidirectioneel laden stelt met V2G (vehicle to grid) elektrische auto’s namelijk in staat om overtollige energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet, V2L (Load) maakt het mogelijk om apparaten van stroom te voorzien, terwijl V2H (Home) de energie terug levert aan huizen of kantoren. Hiermee kunnen bidirectioneel laadbare EV’s een rol spelen in het stabiliseren van het elektriciteitsnet en het opslaan van duurzaam opgewekte energie. Daar waar we momenteel veel behoefte aan hebben.