De elektrificatie van het Nederlandse wagenpark…
en de impact op de laadinfrastructuur
Eind vorig jaar was één op de zes nieuwe personenauto’s in Europa een elektrisch model. Door deze groei van elektrische voertuigen (EV’s) stijgt ook het aantal laadpalen in Nederland, wat ook nodig is, blijkt uit onderzoek. Ondanks dat een kwart van alle Europese laadpalen zich in Nederland bevindt, ervaren toch veel mensen nog steeds laadangst. Onzekerheid of de huidige laadinfrastuctuur de toenemende vraag naar elektrische voertuigen (EV’s) aankan speelt ook nog een grote rol. Dat blijkt uit onderzoek van YouGov, in opdracht van e-mobility specialist CTEK. Wat voor invloed heeft dit op de laadinfrastructuur in ons land?Jeroen Franken, werkzaam bij CTEK en een expert op het gebied van de laadinfrastructuur benoemt vier ontwikkelingen in het laden van de auto’s van de toekomst.
-
Verdere uitbreiding van de laadinfrastructuur.
Nederland telt nu zo’n 65.000 laadpalen, waarvan 2.000 snelladers. In 2030 moeten er 1,7 miljoen laadpalen zijn. Een immense groei die niet alleen vraagt om een investering in publieke laadpalen, maar ook om meer laadstations bij kantoor- en wooncomplexen. Die enorme groei betekent een even zo grote uitdaging voor installateurs. Laadpalen installeren bij bijvoorbeeld parkeergarages kan een grote, ingewikkelde operatie zijn. Daarnaast zullen er dus ook steeds meer zakelijke en particuliere laadpalen bijkomen, maar niet iedere locatie is er op gebouwd om makkelijk een laadstation te installeren. Daarom wordt er bijvoorbeeld gewerkt aan oplossingen die eenvoudiger zijn aan te sluiten op het energienetwerk, zoals laders die werken met CEE-stekkers.
Ook met de Europese Energy Performance of Buildings Directive (EPBD III), een nieuwe regeling die 10 maart 2020 is ingegaan, moet er in de bouwplannen voor private gebouwde omgevingen rekening worden gehouden met het aanleggen van infrastructuur voor EV’s. Hierin wordt gespecificeerd hoeveel parkeerplekken van een parkeerplaats toegang moeten hebben tot EV-laders.
-
Meer laadinfrastructuur bij de planning van de bebouwde omgeving.
Omdat de hoeveelheid laadpalen in de toekomst zo sterk toeneemt, moeten architecten en projectontwikkelaars de laadinfrastructuur meenemen in hun bouwplannen. Zo worden laadpalen standaard ingebouwd in nieuwe parkeergarages. Er komen steeds meer oplossingen waardoor EV-laders onderdeel gaan uitmaken van ons straatbeeld. Dit betekent meer, en nieuw, werk voor installateurs. Nu werken zij voornamelijk nog met laadpalen thuis, op kantoren of bij grotere parkeergarages. Door de grotere nadruk op het belang van EV infra raken EV installateurs in de toekomst meer en meer betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe parkeergarages en andere oplaadpunten.
-
Duurzame energie vanuit je eigen EV.
Wie aan groene energie denkt, denkt aan zonnepanelen en windmolens. Dat is waar we ons niet alleen de afgelopen jaren, maar ook voor in de toekomst op richten. Maar EV’s kunnen ook hun steentje bijdragen op dagen dat de zon niet schijnt en de wind niet waait.
Ook op gebied van duurzame energie komen namelijk elektrische voertuigen van pas. Laden wanneer de zon schijnt en er worden tegenwoordig EV’s ontwikkeld die elektriciteit kunnen teruggeven aan het energienet als dit nodig is. De auto als leverancier van de duurzame energie. Dit wordt Vehicle-to-Grid (V2G) genoemd. V2G wil zeggen dat de energie in de batterij van een EV teruggeleverd kan worden aan het elektriciteitsnet. Hiermee kunnen bijvoorbeeld huishoudens of kantoren voorzien worden van stroom of er kan ondersteuning geboden worden aan het elektriciteitsnet. De energie die de EV eerder heeft geladen wordt later dus opnieuw gebruikt.
-
Betere kwaliteit van de laadinfrastructuur.
Meer elektrische voertuigen betekent ook meer eigenaren, die allemaal kennis nodig hebben over de laadtechnologie. En naast de elektrische rijders moeten ook architecten, bouwbedrijven en projectontwikkelaars steeds beter op de hoogte zijn van de laadinfrastructuur. Laadpalen worden meegenomen in de bouwplannen van nieuwe panden. Hier ligt een rol voor installateurs. Zij zijn bij uitstek bekwaam om hun kennis te delen met de nieuwe doelgroepen. Een zo breed mogelijke kennis over laadinfrastructuur helpt Nederland op weg naar de 1,7 miljoen laadpalen in 2030.
Daarnaast speelt ook een ontwikkeling die verstandiger met het elektriciteitsnet moet omgaan: load balancing. Tegenwoordig worden al laadpalen geïnstalleerd met load balancing, wat betekent dat de laadpaal zowel de inkomende als uitgaande stroom meeneemt om te bepalen hoeveel stroom de laadpaal kan vrijgeven aan de auto. Beter gezegd: de lader houdt rekening met het volledige gebruik binnen het energienet om zo op een verstandige manier de stroom te verdelen over de ladende auto’s. Wordt er op een bepaald tijdstip veel elektriciteit verbruikt? Dan worden de EV’s minder snel opgeladen.
Anno 2021 wordt de laadinfrastructuur steeds belangrijker in onze samenleving, waar zowel laadpaalfabrikanten, energieleveranciers en installateurs samen moeten werken om deze infrastructuur zo goed mogelijk te bewerkstelligen.