Duurzaam bouwen? Delta Electronics geeft ‘t goede voorbeeld
Tekst: Martin Bongers
Foto’s: Delta Electronics
Delta’s nieuwe gebouw voldoet helemaal aan de consensus die er inmiddels bestaat over de definitie van een slim gebouw. Een smart building is – het woord zegt het al – een gebouw dat min of meer zelf na kan denken. Dat kan ‘communiceren’ met de aanwezigen in of rond het gebouw. Dit klinkt futuristisch, zeker voor Europeanen. Maar in de VS en Taiwan zijn smart buildings al gangbaar en Delta Electronics – één van ‘s werelds grootste smart building solutions providers – ziet het als haar missie om haar technologie ook voor Europese architecten, installateurs en facility managers toegankelijk te maken.
Regelapparatuur
Een slim gebouw, zoals dat van Delta in Helmond, zit vol met meet- en regelapparatuur waardoor op elke werkplek, op elk moment, de meest optimale omstandigheden gewaarborgd worden. Een slim gebouw heeft één algemene IP-netwerkinfrastructuur. Daardoor kan de fysieke bekabeling beperkt en overzichtelijk blijven. Tegelijkertijd: hoe meer technologie en apparatuur aangesloten is op hetzelfde netwerk, hoe meer nieuwe data dat oplevert om het gebouw nog slimmer te maken.
Een voorbeeld: wie de centrale ontvangsthal betreedt, wordt geregistreerd door een camera en andere meetsensoren. Vervolgens wordt de reis ‘door het gebouw heen’ vastgelegd, elke verplaatsing. De cumulatieve data van alle aanwezige personen wordt permanent doorgerekend en omgezet in optimale werkplekomstandigheden qua zonlicht, temperatuur of luchtvochtigheid. Interessante gedachte is dan natuurlijk dat indien mensen zich langdurig verplaatsen naar een andere werkkamer, dat de lege kamer dan niet onnodig van energie voorzien wordt.
Een smart building kan ook op individueel niveau meedenken. Om een idee te geven: aankomen bij je flexwerkplek (een management-app vertelt je welke plek dat is) en zie: je bureau staat al automatisch op de juiste werkhoogte.
Nadenken, meedenken, communiceren, maar het belangrijkste is misschien wel dat zo’n slim gebouw ook leert. Dus anticipeert. In theorie kan het dan gaan om elk soort input, zoals aanwezigheidsdata. Die resulteren dan in een forecast van het aantal te verwachten personen op enig moment. Of weerservaringen, omgezet in een perfecte klimatologische inregeling.
Afgeleide toepassingen zullen in Europa snel werkelijkheid gaan worden. Denk aan een winkelcentrum, dat bij calamiteiten heel snel moet weten hoeveel personen zich waar bevinden. Denk aan een uitgaanscentrum, waar de muzieksterkte zich aanpast aan het aantal personen – zelfs op een specifieke plek in de zaal. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Smart inverters
Delta Electronics ontwikkelt geavanceerde building automation technologie. Als het om energiemanagement gaat, spelen Delta’s omvormers een belangrijke rol. Michiel Klees, sales manager Benelux: “Onze oplossingen zijn onderscheidend in gebruikersvriendelijkheid. Neem nu de inverters, de zonnepaneel-omvormers. Die hele range hebben we niet voor niets ‘Flex’ genoemd. Ze zijn namelijk zo ontworpen dat ze supergemakkelijk geïnstalleerd kunnen worden en in alle omstandigheden op hun taak berekend zijn.” Volgens Klees kan zo’n omvormer zonder problemen binnen en buiten functioneren. Door de speciale constructie kan er geen vocht naar binnen, terwijl de koeling toch optimaal blijft. De omvormer mag je daardoor overal plaatsen: aan de buitenwand, op een vloer. “Sterk punt is dat de kabelaansluiting aan zijkant zit. Bij onze concullega’s vind je’ m vooral aan de onderkant.” Een kleine innovatie met grote gevolgen, want onderhoud en inspecties kosten hierdoor nauwelijks tijd, lees: geld.
Wat betreft het elektrische aspect: er zijn zes ingangen die apart te regelen zijn (via MPP-trackers). “Dit geeft een installateur alle vrijheid om meerdere zonnepanelen aan te sluiten op één omvormer.”
Het functioneren van de zonnepanelen en inverters is remote te volgen via My Delta Solar Cloud, een online management tool. Michiel: “Daarmee kan de opbrengst van alle dakdelen onderling gemonitord worden. Dit betekent dat je niet meteen een dure monteur het dak op hoeft te sturen. Op afstand kun je alvast analyseren wat er aan de hand is.”
In combinatie met de management tools en de overige devices in het gebouw (een smart building is een concept) mag je de inverters zeker ‘slim’ noemen. Ze helpen een installateur om ervoor te zorgen dat de panelen goed aangesloten worden, waardoor bijvoorbeeld netwerkcongestie zoveel mogelijk voorkomen wordt. Slimme omvormers dragen dus bij aan de match tussen vraag en aanbod, waardoor waardevolle energie niet verloren raakt.
Smart parking
Het nieuwe gebouw is sales-ondersteunend voor de EMEA-regio (Europe, Middle East & Africa), maar bovenal fungeert het als demonstratie- en testlocatie voor toepassingen op het gebied van gebouwautomatisering en energiemanagement. Het gebouw is daarmee een indrukwekkende ‘etalage’ van de oplossingen die Delta Electronics te bieden heeft. En wat Helmond betreft: niet voor niets is de Automotive Campus als locatie gekozen, want in de filosofie van Delta behoort een faciliteit voor het opladen van elektrische voertuigen standaard tot een gebouwontwerp.
Andy Joseph werkt in Helmond als facility engineer mee aan die filosofie. “Als je er goed over nadenkt, leidt een smart building vanzelf tot een slimme parkeerplaats. Gebouw en parkeerfaciliteit, ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.” Als voorbeeld schetst Joseph de volgende situatie: “Stel dat je ons wilt bezoeken. Je meldt je aan, waardoor jij en je auto bij aankomst op de parkeerplaats al herkend worden. Het managementsysteem weet welk type auto je hebt (elektrisch of niet) en je wordt meteen naar de goede, op dat moment vrije parkeerplek geleid. En mocht je van een laadpaal gebruik maken, dan wordt uiteraard voor je bijgehouden wat de laadstatus is – dat zou je dan op je telefoon kunnen zien, terwijl je aan dat bureau zit dat al automatisch voor je op de goede hoogte was gezet.”
Joseph vervolgt: “Net zoals in het gebouw zelf, is ook de parkeerplaats uitgerust met slimme camera’s en meetsensoren. Ze zijn op het zelfde netwerk aangesloten. Het is onmogelijk dat wel bekend is dat er een auto staat, maar niet of de chauffeur en zijn passagiers nog in het gebouw zijn.”
De samenwerking tussen parkeerplaats en gebouw kan nog veel verder gaan. Stel dat het gaat om een parkeerplaats met honderd laadpalen. En het managementsysteem weet dat een aantal van die auto’s die daar staan te ‘tanken’ niet alle energie per se nodig hebben. Dan kan het systeem een balans zoeken tussen de belangen van chauffeurs en gebouw: wie heeft hoeveel nodig? En dan kan het zo maar zijn dat sommige auto’s aan het gebouw gaan leveren. “Of juist omgekeerd”, vult Andy Joseph aan. “Zonnepanelen verdelen hun energie zodanig over de laadpalen, dat zowel gebouw als auto’s evenredig aan bod komen. Het zou zelfs zover kunnen gaan dat een chauffeur onderweg meldt dat hij dringend stroom nodig heeft, dit wordt dan door het managementsysteem meegenomen in de prioritering.”
De afgeleide toepassingsmogelijkheden liggen voor de hand. Het brandgevaar van elektrische auto’s is bijvoorbeeld een enorme zorg voor Verenigingen van Eigenaren. Middels het permanent monitoren van auto’s en hun laadstatus, in combinatie met een check op de aanwezigheid van de chauffeurs, kan er misschien veel ellende voorkomen worden.
Helmond en LEAD
Even terug naar de opening, en naar Helmond. Vanwaar die feestelijke, sprookjesachtige setting? Dat werd niet alleen maar georganiseerd om te vieren dat er weer een nieuwe vestiging bijgekomen was. Het ging vooral om het feit dat juist dit gebouw ook een green building genoemd mag worden, en dat daarvoor de prestigieuze LEAD Gold-certificering uitgereikt werd.
De gold-certificering was van meet af aan het doel. Als we ons realiseren dat planning en bouw midden in de coronaperiode opgestart èn afgerond werden, dan zegt dat iets over de goede samenwerking tussen alle stakeholders, de gemeente Helmond niet uitgezonderd.
Jack Gordon, de verantwoordelijke architect: “De opdracht was echt: ontwerp het most sustainable gebouw. Met aandacht voor mens en omgeving. Ons doel was het, om een gebouw te creëren dat ‘well’ is, dat gezond is. Waar je graag wilt zijn. Work, meet, learn and share: daar moet zo’n gebouw toe uitdagen en dat moet je ‘vanzelf’ willen bijdragen als je er bent.”
————————————————————————-
Gebouwen afficheren zich maar al te graag als duurzaam. Green sells. Maar wat is dat dan, duurzaam? Hoe beoordeel je dat en hoe vergelijk je gebouwen met elkaar?
LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) is een internationale keurmerk dat gebouwen langs een objectieve ecologische meetlat legt om te checken in hoeverre zij daadwerkelijk ‘green’ en ‘sustainable’ zijn.
Gebouwen die de certificering eenmaal hebben, gaan dus aantoonbaar efficiënt om met grondstoffen en materialen. Ze gebruiken minder water en minder energie, de CO2-footprint is minimaal. Daardoor zijn die gebouwen uiteindelijk kostenefficiënter. Gevolg: een blije facility manager en nog blijere boekhouder. Tijdens de certificering wordt niet alleen het ontwerp- en het bouwproces bekeken, maar ook het beheer. En dat is precies waar Delta sterk in is: via technologie zorgen dat zo’n gebouw in elke situatie energiearm blijft.
————————————————————————-
De burgemeester was dan ook een trotse vrouw: “De activiteiten van Delta in automotive power electronics en hun toonaangevende laadtechnologie voor elektrisch vervoer zijn een aanwinst voor de verdere ontwikkeling van de hele Campus.” En: “Delta’s gebouw is voor ons een voorbeeld van innovatie, van de sustainability ambitie die we met ons allen hebben. Wat je hier ziet is de toekomst: low impact op het environment.”
Op de Campus zitten diverse automotive bedrijven. Dat stimuleert samenwerking en dus innovatie. Toevallig of niet, precies aan de overkant zit een vestiging van Fontys Hogelschool. Nico van der Aa, docent electrical and electronic engineering: “Ja, dat kan niet uitblijven. Ik voorspel dat onze studenten hier kind aan huis worden en omgekeerd, dat wij benaderd worden voor allerlei onderzoeksvragen. Voor ons is de komst van een bedrijf als Delta superbelangrijk. HEt leert onze studenten kennis te nemen van een internationale cultuur.”
Of zoals Dalip Sharma, Delta’s president for the EMEA region, al bij een eerdere gelegenheid zei: “Being a part of the Automotive Campus community will benefit Delta and its customers, by accelerating the pace at which it can quickly convert innovative ideas into solutions, while nurturing talent, exchanging knowledge and developing know-how.”
Verankering
Uit het boek Building green with Delta, uitgegeven door de Delta Electronics Foundation, wordt duidelijk dat duurzaam bouwen voor Delta geen modegrill of greenwashing is. De ideeën worden binnen de organisatie breed gedragen. En voor die ideeën is goed gekeken is naar oeroude Chinese bouwmethoden, uit een tijd dat het nog de normaalste zaak van de wereld was om slim te bouwen. Kunstmatige verwarming of koeling bestond immers nog niet.
Ping Chen, CEO van Delta Electronics zegt hierover: “Delta benut haar kerncompetentie op het gebied van hoogefficiënte vermogenselektronica om daarmee de ontwikkeling van duurzame steden te stimuleren.”
Deze commercie-overstijgende attitude is zelfs voor een bezoeker overal voelbaar. Een bedrijf met een missie. Michiel Klees: “Ik werk hier nog niet zo lang, maar ik merkte het meteen. Delta is eigenlijk één grote familie die echt ergens voor gaat. Wat mijn businessunit betreft: voor een schonere wereld dankzij energie-intelligente omzettingsproducten.”
Tim Lee, EMEA Business Director, verwoordde het als volgt tijdens de opening: “East and west, we are on the same planet. Of je nu in Taiwan woont en werkt of aan de deze kant van de wereld, het is nog steeds diezelfde aardbol waar we samen verantwoordelijk voor zijn.”