Duurzame energie: Elke euro boete is een gemiste investering
Volgens onderzoek van Ecorys, in opdracht van de NVDE (Nederlandse Vereniging Duurzame Energie) kan Nederland een eventueel tekort compenseren door andere landen te betalen als zij hun verplichting overtreffen, de zogenaamde ‘statistische overdracht’. Maar dat hoeft niet. Door onder andere de SDE++ en de ISDE-subsidies voort te zetten, voldoende budget uit te trekken voor de Tijdelijke Ondersteuning Wind op Zee (TOWOZ) en procedures voor energieprojecten te versnellen, kan Nederland een stuk dichter in de buurt komen van de doelen voor 2030. De doelen voor de daaropvolgende jaren zijn zelfs haalbaar. “Het is zonde om miljarden te betalen aan andere landen, terwijl je er ook onze eigen huizen mee had kunnen isoleren, zon, wind en aardwarmte had kunnen benutten en bedrijven had kunnen helpen verduurzamen,” aldus Van der Gaag. “We roepen het nieuwe kabinet dan ook op om te kiezen voor oranje-groene Energiedeltawerken.
NVDE
www.nvde.nl
tel. 030 234 05 03
