Handelsrol
In de tweejaarlijkse monitor ‘Rol van de Handel’ onderzoekt BouwKennis de rol van de groothandel ten opzichte van concurrerende verkoopkanalen in de bouw- en installatiesector. Op basis van het laatste onderzoek formuleerde BouwKennis een vijftal ‘wist-u-dat’-jes.

Wist u dat:
- het aandeel van de inkoop door aannemers B&U bij de professionele groothandel de afgelopen jaren geleidelijk afneemt? Van 70% in 2018, 67% in 2020 tot 59% in 2022. Gelijktijdig is een flinke stijging zien in het inkoopaandeel bij bouwmarkten (van 1% in 2018 naar 7% in 2022)?
- de productprijs dè reden voor aannemers B&U, E-installateurs en W-installateurs is om direct bij de fabrikant in te kopen?
- de jarenlange klantrelatie een steeds minder grote rol speelt bij het besluit om wel of niet in te kopen bij specifieke groothandels? Dit geldt zowel voor de aannemers B&U als bij E-installateurs. Beiden laten een spectaculaire daling zien: onder aannemers B&U is dit afgenomen van 66% in 2020 tot 14% in 2022. En voor E-installateurs gaat het om 41% in 2020 naar een drop tot 20% in 2022. Mogelijk duidt dit op een toenemende onverschilligheid ten aanzien van groothandels.
- het gebruik van hubs in de logistieke stromen een omslagpunt aan het bereiken is? In 2020 waren vooral aannemers en E-installateurs nog sceptisch over het gebruik ervan. Anno 2022 geven alle partijen per saldo aan meer gebruik te gaan maken van hubs. Met name fabrikanten en handelaren zien dit toenemen.
- fabrikanten en handelaren nog altijd denken dat uitvoerende partijen online inkopen vanwege de snelheid, tijdsbesparing, vergelijkbaarheid van producten en de informatie die te vinden is op het internet – maar dat dit allemaal van veel minder groot belang is voor deze klanten?