Abonneer op onze nieuwsbrief Nieuwsbrief
Elektropraktijk
  • Homepage
  • Bedrijven
  • Edities
  • Rubrieken
    • Brandveilig / ATEX
    • Domotica
    • Duurzaam installeren
    • Gereedschap en PBM
    • Industrie
    • Installatiemateriaal
    • Kabel
    • Overige
    • Testen en meten
    • Verlichting / LED

Home » Nieuws » IoT ondersteunt facility managers

Domotica

IoT ondersteunt facility managers

12 oktober 2018
Het Internet of Things (IoT) wordt regelmatig in één adem genoemd met het vergemakkelijken van het beheer van gebouwen. Maar wat is het eigenlijk? En wat kun je ermee? Grof gezegd is IoT het verbinden van allerlei objecten in een netwerk zodat ze met elkaar kunnen communiceren. Nu gaat het niet alleen om computers en smartphones maar ook om allerlei apparaten die we in het dagelijks leven gebruiken zoals koelkasten, kopieerapparaten, koffiemachines, liften en allerlei installaties in gebouwen.

Kone

Meer informatie

Kone

Meer informatie

Binnen facilitair management is het IoT de laatste jaren een hot topic. Er zijn veel mogelijkheden om dankzij het IoT het beheer van gebouwen en de werkomgeving veel efficiënter te maken. Eigenlijk kan alles waar een zendertje en een sensor in past, worden aangesloten op het netwerk van IoT.

Efficiency en besparingen op de werkplek

De meest voorkomende toepassing is momenteel het meten van de werkplekbezetting in een kantoorgebouw. Sensoren registeren hoeveel mensen er gebruik maken van een werkplek en hoe lang ze deze bezet houden. Zo kun je ervoor zorgen dat het aantal vierkante meters van een ruimte optimaal worden benut. De schoonmaak kan hierop worden afgestemd; een ruimte die veel wordt gebruikt door veel verschillende mensen, kan vaker worden schoongemaakt.

Sensoren kunnen ook de temperatuur in specifieke ruimtes regelen, afhankelijk van de behoeften van de gebruiker. Door slimme meters en sensoren op energieleidingen te plaatsen, is het mogelijk data te verzamelen over energieverbruik en CO2-uitstoot. Zo kun je doelgericht werken aan besparingen en het halen van duurzaamheidsdoelstellingen.

Optimale klantbeleving

Bij een gebouw waar veel klanten worden ontvangen, kan het IoT bijdragen aan een betere klantbeleving. Zo is het mogelijk het kenteken van een bezoeker te registeren zodat de slagboom automatisch opengaat als deze aan komt rijden en ook degene waarmee de klant een afspraak heeft, automatisch een seintje te geven. Ook kan de lift alvast worden opgeroepen om de bezoeker naar de juiste etage te brengen.

Liftonderhoud optimaliseren

Liften spelen een belangrijke rol binnen een gebouw, voor het facilitair beheer is het cruciaal dat de liften goed en veilig functioneren. Goed onderhoud is hierbij van groot belang. KONE is de eerste liftfabrikant die het IoT inzet om het service- en onderhoudsniveau van liften in gebouwen te verhogen met de dienst 24/7 Connected Services.

De liften worden uitgerust met sensoren die real time data verstrekken over de prestaties van de lift. Deze data wordt opgeslagen en gekoppeld met het IoT Watson platform van IBM. Het platform kan aan de hand van deze data patronen herkennen en weet precies wanneer de lift ‘normaal’ presteert. De toegevoegde waarde van dit systeem is merkbaar op het moment dat er een afwijking wordt geconstateerd. Dan wordt er namelijk een melding gestuurd naar de monteur. Kan deze afwijking op korte termijn een storing veroorzaken dan komt de monteur naar de locatie. Hij beoordeelt het onderdeel en vervangt deze indien noodzakelijk. Hierdoor kan de beschikbaarheid aanzienlijk worden verhoogd.

Technische storingen voorkomen

Zoals hierboven beschreven is het grootste voordeel de toename in beschikbaarheid. Technische storingen kunnen hiermee worden voorkomen. Hierdoor zal er minder ongeplande stilstand zijn, het bevordert de veiligheid en er is minder kans op een opsluiting.

Tenslotte krijgt de klant ook toegang tot de verzamelde data in de vorm van een dashboard. Hierin staat alle informatie over de liften die de klant beheert. Bijvoorbeeld over de prestaties en hoe vaak deze op bepaalde tijdstippen worden gebruikt.

Share dit:

Rubrieken

  • Brandveilig / ATEX (50)
  • Domotica (59)
  • Duurzaam installeren (94)
  • Duurzame energie (2)
  • E-mobility (1)
  • Gereedschap en PBM (32)
  • Industrie (186)
  • Industriële componenten (7)
  • Installatiemateriaal (61)
  • Kabel (37)
  • Kabeldraagsystemen en buis (9)
  • Niet gecategoriseerd (21)
  • Nieuws (14)
  • Overige (457)
  • Scholing/opleiding (3)
  • Testen en meten (51)
  • Verlichting / LED (149)
  • Zonnepanelen (2)

Laatste nieuws

Sensor voor op- en inbouw
Lees verder
Connect App
Lees verder
IP67 voedingen
Lees verder
Noodverlichting
Lees verder
Installatietester voor laagspanning
Lees verder
‘De keuze van vandaag is je business van morgen’
Lees verder
De zon blijft nog wel even schijnen
Lees verder
Drivers met lage inschakelstroom
Lees verder
Ecologische, sociale en economische waardecreatie voor oude groepenkasten en verdelers
Lees verder
Verlichtingstechnologie voor een Smart Home
Lees verder

Elektropraktijk

Elektropraktijk biedt onafhankelijke en bovenal praktijkgerichte vakinformatie voor de elektrotechnische branche en verschijnt zes keer per jaar als magazine en 24/7 als online kennisplatform op elektropraktijk.nl.

Algemeen

  • Abonneren
  • Contact
  • Aanleverspecificaties
  • Over ons
  • Privacybeleid
© 2023 - Elektropraktijk | De website ontwikkeld door Create by