IoT ondersteunt facility managers
Kone
Meer informatieBinnen facilitair management is het IoT de laatste jaren een hot topic. Er zijn veel mogelijkheden om dankzij het IoT het beheer van gebouwen en de werkomgeving veel efficiënter te maken. Eigenlijk kan alles waar een zendertje en een sensor in past, worden aangesloten op het netwerk van IoT.
Efficiency en besparingen op de werkplek
De meest voorkomende toepassing is momenteel het meten van de werkplekbezetting in een kantoorgebouw. Sensoren registeren hoeveel mensen er gebruik maken van een werkplek en hoe lang ze deze bezet houden. Zo kun je ervoor zorgen dat het aantal vierkante meters van een ruimte optimaal worden benut. De schoonmaak kan hierop worden afgestemd; een ruimte die veel wordt gebruikt door veel verschillende mensen, kan vaker worden schoongemaakt.
Sensoren kunnen ook de temperatuur in specifieke ruimtes regelen, afhankelijk van de behoeften van de gebruiker. Door slimme meters en sensoren op energieleidingen te plaatsen, is het mogelijk data te verzamelen over energieverbruik en CO2-uitstoot. Zo kun je doelgericht werken aan besparingen en het halen van duurzaamheidsdoelstellingen.
Optimale klantbeleving
Bij een gebouw waar veel klanten worden ontvangen, kan het IoT bijdragen aan een betere klantbeleving. Zo is het mogelijk het kenteken van een bezoeker te registeren zodat de slagboom automatisch opengaat als deze aan komt rijden en ook degene waarmee de klant een afspraak heeft, automatisch een seintje te geven. Ook kan de lift alvast worden opgeroepen om de bezoeker naar de juiste etage te brengen.
Liftonderhoud optimaliseren
Liften spelen een belangrijke rol binnen een gebouw, voor het facilitair beheer is het cruciaal dat de liften goed en veilig functioneren. Goed onderhoud is hierbij van groot belang. KONE is de eerste liftfabrikant die het IoT inzet om het service- en onderhoudsniveau van liften in gebouwen te verhogen met de dienst 24/7 Connected Services.
De liften worden uitgerust met sensoren die real time data verstrekken over de prestaties van de lift. Deze data wordt opgeslagen en gekoppeld met het IoT Watson platform van IBM. Het platform kan aan de hand van deze data patronen herkennen en weet precies wanneer de lift ‘normaal’ presteert. De toegevoegde waarde van dit systeem is merkbaar op het moment dat er een afwijking wordt geconstateerd. Dan wordt er namelijk een melding gestuurd naar de monteur. Kan deze afwijking op korte termijn een storing veroorzaken dan komt de monteur naar de locatie. Hij beoordeelt het onderdeel en vervangt deze indien noodzakelijk. Hierdoor kan de beschikbaarheid aanzienlijk worden verhoogd.
Technische storingen voorkomen
Zoals hierboven beschreven is het grootste voordeel de toename in beschikbaarheid. Technische storingen kunnen hiermee worden voorkomen. Hierdoor zal er minder ongeplande stilstand zijn, het bevordert de veiligheid en er is minder kans op een opsluiting.
Tenslotte krijgt de klant ook toegang tot de verzamelde data in de vorm van een dashboard. Hierin staat alle informatie over de liften die de klant beheert. Bijvoorbeeld over de prestaties en hoe vaak deze op bepaalde tijdstippen worden gebruikt.