Nieuwe zonneauto onthuld
Solar Team Twente
Meer informatie
Het Twentse studententeam organiseerde tegelijkertijd een netwerkevenement waar dertig bedrijven en zo’n honderd studenten uit de regio elkaar ontmoetten. Daarmee pakt het team opnieuw haar rol in de ‘braindrain’ uitdaging in Twente.
Ontdekkingsreis
Solar Team Twente nam het publiek tijdens de autopresentatie mee op hun ontdekkingsreis en het bereiken van deze tot nu toe grootste mijlpaal van Solar Team Twente 2019. Verschillende teamleden deelden hun ervaringen en vertelden over het bloed, zweet en tranen die vloeiden tijdens het ontwerp en productie van de zonneauto. “Het moment dat we de zonneauto uit de mal haalden was erg spannend: dan kun je voor het eerst écht ervaren hoe de auto geworden is. En wat is hij klein! Dat weet je natuurlijk van te voren, maar het is toch anders als hij voor je staat”, vertelt Mariska Bos, verantwoordelijk voor de aerodynamica van de zonneauto, enthousiast. “Voor de aerodynamica is dat trouwens super goed. Onze zonneauto ondervindt ongeveer evenveel weerstand als een colablikje.”
Onthulling
Na dit intieme inkijkje binnen het team volgde de onthulling van RED E. Drumband United Caribbean Rhythm Machine (UCRM) gaf een indrukwekkende drumshow die voor kippenvel zorgde, met als climax de onthulling. “Tijdens onthulling kwam alles samen: het team, de zonneauto, de partners en de supporters. Vol trost stonden we op het podium, want eindelijk mochten we laten zien waar we zo hard aan gewerkt hebben”, zegt technisch manager Sybren Wubs. “De weg naar dit moment was niet altijd makkelijk. Vooral de planning was spannend: kan de auto op tijd naar de spuiter, hebben de technici genoeg tijd om de auto in elkaar te zetten, komen onderdelen wel op tijd binnen? Gelukkig is dat allemaal goed gekomen en konden we vandaag met trots de achtste zonneauto van het solarteam presenteren!”
Museum
In een speciaal opgezet, interactief museum ontdekten bezoekers meer over de zonneauto. Zo werden er in het mechanicagedeelte proefjes gedaan met carbon en werd uitgelegd hoeveel luchtweerstand de zonneauto heeft. In de elektronicahoek was te ontdekken hoe de auto van binnen in elkaar zit en hoe het mogelijk is om te rijden op zonne-energie. “Door vergelijkingen te maken met gebruiksvoorwerpen uit het dagelijks leven is inzicht te krijgen in de elektronica van onze auto. Daar is het museum heel geschikt voor. Een leuk vergelijking is bijvoorbeeld dat onze zonneauto met een snelheid van 80 km/uur evenveel verbruikt als een tosti-ijzer”, vertelt elektronicus Rob Kräwinkel trots.
Technisch hoogstandje
Net als bij de eerdere edities, is ook deze Twentse zonneauto een innovatief hoogstandje. RED E is door de keuze voor GaAs zonnecellen een stuk kleiner dan de voorgaande auto. GaAs-cellen worden voornamelijk in de ruimtevaart gebruikt. In plaats van 4 m2 ligt er nu 2,64 m2 aan zonnepaneel op de auto. Vooral in lengte is dat te zien, de neus mist als het ware. In afmeting scheelt dit bijna 1,5 meter. Alle componenten moeten dus ook veel efficiënter in de zonneauto worden geplaatst. Dit resulteert in knap ontwerpwerk van de kant van de mechanici. Een goed voorbeeld hiervan is de wielophanging die is gebaseerd op de Formule E ophangingen.
Samenwerken voor innovatie
Ook de elektrotechnici hebben niet stilgezeten. Deze editie rijdt Solar Team Twente voor het eerst met een eigen ontwikkelde Motor Controller Unit (MCU). De MCU is het onderdeel in de auto dat verantwoordelijk is voor de juiste aansturing van de motor. De ontwikkeling van deze MCU is voorgaande editie al gestart en in samenwerking met partner 3T uitgewerkt tot een werkend product. Een langdurige samenwerking die tijdens deze editie resulteert in een prachtige innovatie, toepasbaar in de industrie én in de zonneauto.
Fully Charged
Solar Team Twente gaf rondom de autopresentatie met het event Fully Charged wederom invulling aan de brugfunctie die het team vervult voor het regionale bedrijfsleven. Teamleider Annelies Dekker: “Veel partners van ons komen uit de regio Twente en hebben moeite met het werven van afgestudeerden. Solar Team Twente helpt dit contact tussen jong talent zoals wijzelf en onze partners en bedrijven te verbeteren. Tijdens Fully Charged lag de focus op het ontmoeten en leren kennen van elkaar. Dat leverde mooie resultaten op. Meer dan 30 bedrijven kwamen in contact met ruim honderd studenten, waarvan meer dan 75 studenten ook deelnamen aan workshops en speeddates.”
De Bridgestone World Solar Challenge start op 13 oktober 2019 in Darwin om op 20 oktober te finishen in Adelaide. Solar Team Twente strijdt om het wereldkampioenschap in de Challenger-klasse.