Palendichtheid Nederland hoog

Nederland heeft een hogere laadpalendichtheid dan de andere landen die zijn meegenomen in het onderzoek. Toch geeft ruim de helft van de Nederlandse respondenten (51%) aan de huidige laadinfrastructuur niet voldoende te vinden. Dit staat in contrast met het Verenigd Koninkrijk (78%), Duitsland (75%), Noorwegen (68%) en Zweden (65%). Jonge mensen lijken wat meer vertrouwen te hebben in de laadpalendichtheid maar veel respondenten baseren zich ook op hun eigen woonsituatie: ‘Er zijn honderd huizen in mijn straat, waarvan er vijftien een EV hebben, en er zijn maar twee laadpunten voor vier auto’s.’
Daarnaast geeft bijna een kwart van de respondenten aan dat het beperkte aantal EV-modellen één van de voornaamste redenen is om geen elektrische auto aan te schaffen. Een derde (31%) is simpelweg nog tevreden met zijn huidige auto en laat weten deze nog niet te willen vervangen. Een andere factor die de aanschaf van een EV in de weg staat is de aanschafprijs. Daarentegen geeft een derde aan dat de voornaamste reden om een EV te kopen ligt in de lagere gebruikskosten ten opzichte van benzine- of dieselauto’s.
Zorgen wegnemen
‘Nederland timmert hard aan de weg, maar het onderzoek toont helder aan dat er nog veel moet gebeuren op het gebied van laadinfrastructuur”, vertelt Cecilia Routledge, Global Director Energy & Facilities bij CTEK. ‘Ondanks de hoge laadpalendichtheid is het belangrijk dat we ook kijken naar alternatieve oplaadplekken. Zo kunnen we in Nederland tegemoetkomen aan de toenemende vraag naar EV’s en zorgen rondom de laadinfrastructuur wegnemen.’