Slim EV-laadplein in Deventer
Tekst: Gerrit Tenkink en Ton Brands
Foto’s: Gerrit Tenkink en Grietje Mesman
Initiatiefnemers en eigenaren van het EV-laadplein zijn de vastgoedeigenaren van Sligro, Office Center, Bouwmaat en Würth. MENNEKES eMobility Nederland, eveneens gevestigd op dit park, leverde de slimme EV-laadstations. Het gehele project werd gerealiseerd in samenwerking met AmperaPark (ontwerper en plaatser van de zonnne-carport) en Siers (aanleg bekabeling, plaatsing en installatie en inbedrijfname). Het project bestaat uit een design carport, veertien laadstations en een batterij-opslag.
Deventer duurzaamheidswethouder Thomas Walder verrichtte de opening. “Het is frustrerend dat ondernemers met ‘groene bedoelingen’ niet altijd de mogelijkheid krijgen om EV-laadpalen bij hun bedrijf te plaatsen, omdat er onvoldoende capaciteit op het net is, of omdat de bekabeling niet op korte termijn kan worden aangepast. Ik ben blij met het integrale aspect, want dat is wat het spannend maakt”, zo liet de wethouder weten voordat hij inplugde en met een pasje het laden in gang zette. Hoe lang een aanvraag kan duren, weten ze bijvoorbeeld bij een nabijgelegen bedrijvenpark in Deventer, waarvan de ontwikkeling grote vertraging heeft opgelopen als gevolg van het uitblijven van een versterkte netwerkcapaciteit.
Duurzaam parkeren
De vastgoedeigenaren van de locatie aan de Hanzeweg wilden gaan verduurzamen. Behalve de MENNEKES laadstations was de wens om ook zonnepanelen op het dak van Sligro en Office Center te plaatsen. Maar er waren enige beperkingen, zoals dat vaker voorkomt in de praktijk: zo bleek de dakconstructie niet geschikt voor plaatsing van de panelen. Walter Stoutenburg, salesmanager bij MENNEKES eMobility: “Daarnaast was de hoeveelheid van veertien laadpunten te ‘zwaar’ voor de bestaande meterkast (hoofdverdeler) en bleek de uitbreidingscapaciteit beperkt. Netwerkbedrijf Enexis kon op korte termijn geen nieuwe aansluiting realiseren. Wij hebben toen voorgesteld om de zonnepanelen te plaatsen op de parkeerplaats op een zonne-carport.”
Voor de energieoptimalisatie bij het project aan de Hanzeweg is het laadstation gekoppeld aan een stationaire batterij. Een lithium-ion accu zorgt ervoor dat de duurzaam opgewekte zonne-energie wordt opgeslagen en gebruikt kan worden als er vraag is. Dit betekent dat de netaansluiting niet verzwaard hoefde te worden. Het vermogen van de batterij is 30 kWh en is uit te breiden tot 60 kWh. “Deze 30 kWh is voldoende om autobatterijen optimaal bij te laden met hun volle laadvermogen (in de regel 11 kW). In de praktijk levert deze batterij-opslag dus energie voor meerdere auto’s”, aldus Stoutenburg.
Laadmanagement
Wat is er zo ‘slim’ aan dit laadplein? Om alle energie in samenwerking met de processen in de aangrenzende gebouwen in goede banen te leiden, is een slim energiemanagement-systeem bedacht. Met het MENNEKES energiemanagement kan iedereen het elektrische voertuig bijladen op het juiste moment. Het systeem zorgt voor peak shaving. Dit betekent dat een energiepiek wordt ‘afgevlakt’. Afhankelijk van het verbruik van de bedrijven en gebouwen kun je langzamer of sneller laden. Dit wordt automatisch ‘gestuurd’ door het energiemanagement-systeem. De met de PV-panelen opgewekte zonne-energie gaat eerst naar de auto’s om die van stroom te voorzien. Als er geen auto’s op het plein staan, wordt vervolgens de batterij back-up geladen. Als deze vol is, gaat de beschikbare energie naar de aangesloten omliggende kantoren en bedrijven. Pas als die ook geen energie vragen, kan de stroom terug naar ‘het net’, maar dat zal in praktijk niet of nauwelijks gebeuren. Dat alles gebeurt op een dusdanige wijze dat de netaansluiting (meterkast) niet wordt overbelast en je op ‘gratis’ opgewekte zonne-energie kunt laden.”
Er zijn meer innovaties toegepast. Zo fungeert één van de laadstations tevens als ‘snuffelpaal’ en meet de luchtkwaliteit: temperatuur en luchtvochtigheid, maar ook CO2 en fijnstof. Volgens Stoutenburg moet dat gezien worden als een extraatje.
MENNEKES is ontwikkelaar, producent en leverancier van innovatieve high performance oplossingen in de sectoren industrieel contactmateriaal, elektromobiliteit en automotive. Sinds 2014 is het contactmateriaal ‘Type 2’ via EU-wetgeving als de standaard gekozen voor elektrische voertuigen in heel Europa. Het familiebedrijf heeft de hoofdvestiging in Duitsland en distribueert naar meer dan negentig landen via een netwerk van dochterondernemingen en verkoopkantoren. Het concern heeft ruim 1.400 medewerkers in dienst. Edwin de Veen, directeur MENNEKES eMobility: “De data en laadbewegingen die beschikbaar komen bij dit project zijn interessant voor ons om te analyseren, zodat we het geheel verder kunnen optimaliseren. Daarnaast gebruiken we de data voor toekomstige projecten.”
De MENNEKES-directeur is zichtbaar trots op het project. “Wat ik mooi vind is dat de techniek niet is weggestopt. De technologie van het slimme laadplein en de design carport zijn indrukwekkend, maar het ziet er simpelweg ook fraai uit. Duurzaamheid mag ook gezien worden.”