Smart building systemen
een mogelijk tijdrovende installatie, maar met tijdbesparende mogelijkheden
Dat wijst op de groeiende rol van smart building producten in de installatiemarkt, maar het zegt weinig over hoe die groei de dagelijkse werkzaamheden en de manier van werken van installateurs beïnvloedt. Voor de installatie en oplevering van slimme systemen met netwerkverbindingen moeten installateurs bijvoorbeeld wel de juiste kennis in huis hebben. Ondertussen gaat ook de installatiesector gebukt onder arbeidstekorten, waardoor er in volle agenda’s geen plek is voor tijdrovende problemen bij complexe installaties.
Om inzicht te krijgen in de voor- en nadelen die smart building producten hebben bij het installatiewerk, hebben we installateurs ook gevraagd over invloeden van smart building producten die zij ondervinden in hun dagelijkse werk en de ontwikkelingen die zij zien in hun sector. Hun antwoorden presenteren we in dit artikel, dat gebaseerd is op informatie uit de European Electrical Installation Monitor, een continu onderzoek van USP Marketing Consultancy onder e-installateurs uit zeven landen (België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Polen, Nederland en Spanje).
Ieder kwartaal verschijnt een monitor rapport waarvoor 825 installateurs ondervraagd zijn over hun economische ontwikkelingen en over een wisselend thema. De data waarop dit artikel is gebaseerd, komt grotendeels uit het Q2 2022 rapport van de European Electrical Installation Monitor, dat smart building producten in de installatiesector als thema heeft.
Vier op de tien installateurs ondervindt geen problemen bij de installatie van smart home producten
Zoals gezegd is het percentage installateurs dat al wel eens smart building producten heeft geïnstalleerd afgelopen jaren sterk gestegen. In Nederland is dat percentage in drie jaar zelfs gestegen van 65% in 2019 naar 90% in 2022. Nu installateurs vaker smart building producten installeren, ligt het voor de hand dat ze ook vaker problemen tegenkomen die specifiek bij die producten opspelen.
Als we echter Nederlandse installateurs die al smart building producten geïnstalleerd hebben vragen naar de problemen die ze daarbij ondervonden hebben, zegt een meerderheid van 38% helemaal geen problemen te hebben gehad. Voor die groep lijken smart building producten dus geen extra en mogelijk tijdrovende installatieproblemen op te leveren. Wanneer we echter kijken naar de problemen die wel worden genoemd, ontstaat er een ander beeld van de installatie van smart building producten.
Complexiteit van smart building systemen veroorzaakt problemen
Met smart building producten bedoelen we hier producten die verbonden zijn met een netwerk of het internet en die kunnen communiceren met andere producten in het systeem of gecontroleerd kunnen worden via internet of met een app. Dat zijn dus complexere systemen waarin digitale communicatie tussen verschillende elementen essentieel is.
Juist die complexiteit en de digitale communicatie zijn de bron van de problemen die installateurs ondervonden bij de installatie van smart building producten. Zo wordt relatief vaak gemeld dat de installatie of het configureren van smart building producten erg complex is. Ook ontstaan er problemen doordat smart building producten niet kunnen communiceren door een probleem met de internet- of netwerkverbinding, of dat ze door verschillende software niet kunnen communiceren met andere elementen in een smart home systeem.
Internetverbindingen en software zijn de grootste pijnpunten bij smart building installaties
Bovenstaande problemen komen ook naar voren wanneer we kijken naar welke specifieke smart building producten in een systeem de meeste problemen opleveren. Volgens een ruime meerderheid van installateurs veroorzaken niet specifieke producten maar juist de twee elementen die bij vrijwel alle verschillende smart building producten en systemen voorkomen het vaakst problemen: internet en software.
Door de complexiteit van smart building systemen is er eigenlijk steeds meer gespecialiseerde kennis nodig voor een efficiënte installatie. Zonder die kennis zijn problemen met verbinding en software lastiger op te lossen, wat de installatie van smart building producten een lastige en tijdrovende klus kan maken. In een tijd van hoge druk door arbeidstekorten komen tijdrovende problemen met internet en netwerkverbindingen of softwareproblemen natuurlijk helemaal niet uit.
Smart building producten kunnen ook tijd besparen
Hoewel de verbinding met het internet kan leiden tot tijdrovende problemen bij de installatie van smart building producten, kunnen juist dergelijke verbindingen installateurs de mogelijkheid bieden om ontzettend veel tijd te besparen. De verbinding van een smart building product met internet geeft niet alleen eigenaren toegang en controle op afstand, maar geeft ook installateurs de mogelijkheid om van een afstand systeemprestaties te volgen, te diagnosticeren en storingsanalyses te maken.
Deze mogelijkheid kan installateurs een enorme hoeveelheid reistijd besparen, omdat ze bijvoorbeeld sommige problemen en storingen ook op afstand kunnen oplossen. Zo niet, dan geeft het installateurs de mogelijkheid tot goed voorbereid, efficiënter en sneller bezoek ter plaatse, omdat ze op afstand al kunnen onderzoeken wat er nodig is om de storing op te lossen. Fabrikanten ontwikkelen steeds meer verbonden installatieproducten die installateurs ook de mogelijkheid geven op afstand te werken en tijd te besparen, en vooral Nederlandse installateurs maken daar al gebruik van.
Werken op afstand wordt gewaardeerd
Nederland heeft het hoogste percentage installateurs die wel eens op afstand werken (73% van de installateurs), wat op zich niet verrassend is. Nederland heeft immers ook het hoogste percentage installateurs dat smart building producten installeert. Die zijn allemaal verbonden en leidt dus tot meer mogelijkheden voor installateurs om die producten en systemen op afstand te monitoren.
In Duitsland is het percentage installateurs dat op afstand werkt het kleinst (slechts 23%). Dat heeft waarschijnlijk weinig te maken met de hoeveelheid slimme installatieproducten en systemen, en meer met wetgeving. De meest concrete verklaring is dat Duitsland een van de meest strikte privacywetgevingen van Europa heeft, wat het juridisch lastiger maakt om toegang te hebben tot systemen van klanten en dus ook voor installateurs om te werken op afstand.
Wat vooral opvalt is dat in elk land bijna alle installateurs die ervaring hebben met werken op afstand er positief over zijn. Dat laat zien dat de voordelen van werken op afstand, zoals tijdsbesparing en meer efficiëntie, ook daadwerkelijk gevoeld worden. Hoewel traditionelere installateurs wellicht wat terughoudend zijn met werken op afstand, is de kans groot dat, wanneer ze er mee beginnen, ook zij er de voordelen van zullen inzien.
conclusie
De groei van smart building producten brengt voor installateurs een aantal duidelijke voor- en nadelen met zich mee. Aangezien het vaak gaat om complexere systemen waarvan de werking afhankelijk is van netwerkverbindingen en overeenkomende software, doemen er soms problemen op bij de installatie die meer IT-kennis nodig hebben om opgelost te worden. Zowel het oplossen van die problemen als het vergaren van meer kennis van smart building systemen en producten neemt tijd in beslag die er in tijden van drukke schema’s door arbeidstekorten vaak niet is.
Daar staat tegenover dat smart building producten een oplossing bieden om tijd te besparen op onderhoud en het oplossen van storingen in systemen die al geïnstalleerd zijn. De verbinding met internet die bij installatie vaak problemen oplevert, stelt installateurs immers ook in staat op afstand diagnoses te stellen en problemen op te lossen, wat uiteindelijk veel tijd kan besparen.
USP Marketing Consultancy BV is een marktonderzoeks- en adviesbureau dat onderzoek verricht naar en adviseert rond vraagstukken op het gebied van bouw, vastgoed en installatie. USP is continu actief in deze branches en werkt voor veel toonaangevende marktpartijen zoals brancheorganisaties, uitgevers, kennisinstituten, fabrikanten, handelsorganisaties, bouwbedrijven en installateurs. De installatiesector kenmerkt zich door ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en energiebesparing, ontwikkeling van nieuwe producten en concepten en het alsmaar belangrijker worden van de marketingfunctie. Voor meer informatie over USP; www.usp-mc.nl.