‘Spot-on’ High Fashion Sneakers
Een White Cube in de straatjes van Milaan
Erco Lighting B.V.
Meer informatieGelegen in de nauwe straatjes van de oude binnenstad in de wijk Brera in Milaan, waar de Italiaanse designscene thuis is, zindert het stadsleven in restaurants, kroegen, cafés en galerieën en komt de internationale creatieve wereld ieder jaar samen voor de meubelbeurs.
Kubusvormige schappen
“Wij wilden een scenografie scheppen waar de architectuur van de ruimte en de verlichting worden verenigd met de historische stadsarchitectuur”, licht Filippo Santoni het vormgevingsidee voor de langgerechte, 40m² grote verkoopruimte toe, die eens een slachterij was en die zich nu met de grote etalagefaçade uitnodigend opent in de richting van de Via Ponte Vetero. “De store moet functioneren als een openbare locatie zonder zichtbare drempel naar buiten toe.” De hippe wereld van de sneakers presenteert zich met een cool understatement, duidelijk en zonder tierelantijnen, zoals in een White Cube. Het enige decor zijn de kubusvormige schappen in heldere, primaire kleuren, een kunstzinnig gewaaierde spiegelwand, een doorlopen ingebouwde, naar keuze als zit- of displayvlak te gebruiken, betonnen sokkel en de sneakers zelf. Aangezien het hier om een relatief kleine winkeloppervlakte gaat, ontwierpen ‘Santini Santoni’ een verlichtingsconcept dat de volledige aandacht op de producten richt. Zonder zichtbare lichtbronnen wordt een warme, lichte atmosfeer zonder schaduwen in de ruimte gecreëerd die met het minimalistisch versoberde interieur overeenkomt en accenten benadrukt.
Het juiste licht op de juiste plaats
De beide jonge architecten die elkaar leerden kennen op de gerenommeerde Zwitserse Accademia di Architettura di Mendrisio en die drie jaar geleden met een eigen bureau in Zürich zelfstandig werden, interpreteren moderne lichtplanning als „Het juiste licht op de juiste plaats’. En juist in de detailhandel speelt verlichting een centrale rol, denkt Filippo Santoni, die opgroeide in Florence en van daaruit ook de vier oprichters van het sneaker-label D.A.T.E. kent. „Wij zijn allemaal goede vrienden.’ In het voorste gedeelte van de flagshipstore werd het drie meter hoge, originele plafond met een dun gipsplaatplafond verlaagd, zodat alle kabels in de tussenruimte konden worden verstopt. Over de dragende houten balken zijn verfijnde, golfachtige balken geïnstalleerd, waarin de afzonderlijke spanningsrails werden ingebouwd. In totaal 15 Oseris spots die door middel van het half-bolvormige scharnieren exact en snel kunnen worden uitgelijnd, zorgen voor de vriendelijke, lichte sfeer in de store. Nog eens vier spots ensceneren de presentatie in de etalage.
Alles behalve statisch
“Het interieur moet flexibel zijn, snel kan worden omgebouwd”, legt Filippo Santoni uit. Daarom was de voorwaarde dat de lichtbronnen ongecompliceerd en snel konden worden versteld. Armaturen voor spanningsrails zijn hier de ideale oplossing om licht flexibel aan de aanwezige ruimtelijke situatie en voortdurend wisselende objecten aan te passen. In het achterste gedeelte van de winkel, waar een vensterfront zich opent naar de typische binnenhoven en hun zogenoemde ‘Case di ringhiera’, volgenden ze een ander verlichtingstactiek; niet in de laatste plaats ook om de ruimte visueel in te delen. Direct in het plafond werden richtbare Starpoint spots ingebouwd. Ze zijn “klein met een groot aanpassingsvermogen”, aldus de architecten en onderscheiden zich door een zeer goede lichtkwaliteit. De compacte spot waarvan de lichtbundel flexibel kan worden uitgelijnd, biedt met zes verschillende lichtverdelingen een keur aan verschillende toepassingsgebieden. “Hedendaagse antwoorden op dagelijkse vraagstukken vinden en die met eenvoudige middelen en heldere ideeën implementeren”, zo definiëren de beide architecten ‘Santini Santoni’ hun vormgevingsprincipe. In de tot in de puntjes doordachte vormgeving van de Milanese D.A.T.E.-store is het hen met lichtvoetigheid, op moedig-experimentele wijze gelukt om een overtuigende, hedendaagse showroom te creëren voor High Fashion Streetwear. De ‘Spot-on’-jury werd overtuigd door de wijze waarop de ontwerpers op een kleine oppervlakte een creatief, gedifferentieerd lichtconcept implementeerden dat de ruimte visueel slim indeelt en kort en krachtige accenten op de artikelen aanbrengt.
Het zijn succesvolle projecten zoals deze, waaraan het nieuwe ‘Spot-on’-programma van ERCO ook verder een mediaal toneel wil bieden.
Periodiek worden creatieve lichtconcepten van jonge vormgevers voorgesteld, ongeacht of het om grote of kleine projecten gaat, in de buiten- of de binnenverlichting.
Projectgegevens
Opdrachtgever: D.A.T.E. flagshipstore Milaan / Italië
Architectuur: Filippo Santoni, Serena Santini
Lichtplanning: ‘Santini Santoni’
Producten: Oseris, Starpoint
Foto’s: Erco GmbH, www.erco.com, fotografie: Moritz Hillebrand