Volop nieuwe banen door de energietransitie
De windbranche komt naar je toe…
Auteur: Jan van den Broek
Om de ontwikkelingen van wind als bron van energie te kunnen realiseren is een behoorlijke groei nodig van gekwalificeerd personeel. Met de zogenaamde ‘Renewables Roadshow’, die op reguliere schooldagen diverse mbo-scholen in Nederland gaat bezoeken, hebben de Nederlandse WindEnergie Associatie (NWEA), recruitmentbedrijf Atlas Professionals en opleidingsinstituut voor offshore energie DOB-Academy de krachten gebundeld om het aankomende gat in ‘human capital’ op te kunnen vangen.
Duizenden windturbines
Bastiaan Vader, branchespecialist Human Capital bij de Nederlandse WindEnergie Associatie (NWEA), de branchevereniging van de windsector: ”De komende jaren zullen er honderden, zelfs duizenden windturbines worden geplaatst. Deze moeten allemaal worden geïnstalleerd en onderhouden. Dat installeren is over het algemeen eenmalig, maar vervolgens staat zo’n turbine 25-30 jaar en dient er continu onderhoud te worden gepleegd. Het is bij jonge mensen over het algemeen nog niet duidelijk dat dit een enorme vlucht gaat nemen en dat er dus heel veel carrièrekansen liggen; voor mensen die nodig zijn bij het installeren maar vooral ook bij het onderhouden van die turbines.”
Groei
Volgens het rapport ‘Employment analysis (2019-2023) of various field of activities in the Dutch offshore wind sector’ zijn de komende vijf jaar meer dan 2500 professionals nodig om – alleen al in Nederland – windparken op zee te bouwen. Om de enorme groei in de komende 10 jaar aan te kunnen is er structureel behoefte aan opleidingen en mensen die daar instromen. “Er is echter geen mbo’er wiens vader of moeder, oom of tante die in de windsector werkt”, aldus Vader. “Als relatief nieuwe sector moet je dus extra investeren om jezelf bekend te maken.” Vandaar dus de roadshow, die in eerste instantie voornamelijk bedoeld is om bekendheid te creëren bij jonge mensen. De voornaamste doelgroep hierbij is het technisch mbo, waarbij het idee vooral is om te laten zien wat de mogelijkheden in de windsector zijn. “En daarom slaan we nu met drie partijen de handen ineen. Atlas Professional vanuit hun kennis van de arbeidsmarkt, DOB-Academy met hun expertise op het gebied van trainingen en wij vanuit NWEA om de koppeling met het bedrijfsleven te kunnen maken.”
De mens centraal
Joost Pellis is Strategisch Manager Renewables & Marine bij Atlas Professionals en maakt in zijn werk vaak gebruik van plaatjes die in één oogopslag duidelijk maken waar het over gaat. Een voorbeeld hiervan is afbeelding 1, die hij samen met een aantal collega’s ontwikkelde. Tijdens zijn dagelijkse activiteiten houdt hij zich – in al zijn enthousiasme – het liefst bezig met het intrinsiek motiveren van mensen. Zo organiseert hij sinds vorig jaar de zogenaamde Wind Experience Day, samen met DOB-Academy. “De mensen die daar komen zijn van tevoren gescreend en zijn elke keer weer erg enthousiast over de mogelijkheden die de sector hen te bieden heeft. Onze klanten, daar ook bij aanwezig, kunnen tijdens deze Wind Experience Day ook direct kennismaken met hun potentiele nieuwe professionals, waardoor het uiteindelijk een win-win is voor alle partijen.” Pellis bedacht dat het misschien een goed idee zou kunnen zijn om dit ook op mbo-scholen te doen, uiteindelijk de talenten van de toekomst. “We moeten namelijk andere oplossingen bedenken, om onder jongeren meer bewustzijn te creëren voor de carrièremogelijkheden in de duurzame energie. Over het woord ‘wind’ moet namelijk véél meer bekendheid komen!” Zo gezegd, zo gedaan. Het idee voor de Renewables Roadshow was geboren, waarbij de partners DOB-Academy en NWEA van cruciaal belang zijn om dit initiatief tot een succes te maken.
Langere termijn
De roadmap van de Nederlandse overheid is gedefinieerd. Zo weten we bijvoorbeeld precies welke windparken waar en wanneer komen, omdat deze tot 2030 al door de overheid zijn gealloceerd voor de Nederlandse kust. We weten dus precies hoeveel megawatt er in welk jaar wordt geïnstalleerd. De installatie duurt dan ongeveer negen maanden en het onderhoud daarna duurt zeker 20 jaar. Pellis: “Je kunt dus gaan kijken naar de langere termijn. Zo vertellen wij tijdens de Roadshow welke banen er allemaal zijn en nemen we bijvoorbeeld ook Virtual-Reality-brillen mee waar filmpjes mee kunnen worden bekeken. Op deze manier maken we een leuke interactieve sessie van een uurtje of 5 à 6 per mbo.” Het wordt volgens hem dan pas helder welke diversiteit in banen er is en welke rol zij hierin zouden kunnen spelen. “Of het nu een maintenance-baan op zee betreft of bijvoorbeeld operations op de vaste wal. Maar ook dat je dus heel lang in deze sector actief kunt zijn en blijven. Vanuit de sectorkennis die er is geef je ze zo een job-perspectief.”
Rotor Game
In de beschikbare tijd van de Renewables Roadshow worden verschillende activiteiten gedaan. Eén daarvan, afhankelijk van de keuze die een onderwijsinstelling qua tijd maakt, is het geven van een presentatie over de mogelijkheden van de sector. Vader: “Hoogstwaarschijnlijk wordt deze deels of misschien wel helemaal gegeven door een jong persoon die al in de sector werkt, bijvoorbeeld als onderhoudsmonteur. Als namelijk zo iemand – met al zijn persoonlijke veiligheidsmiddelen – zo’n verhaal komt vertellen, dan spreekt dat zeker tot de verbeelding.”
Het tweede deel is interactief en wordt ingevuld door mensen van de DOB-Academy. Afhankelijk van de beschikbare tijd kunnen scholen kiezen en mixen uit een vaste set van presentaties en hands-on activiteiten. “Eén hiervan is de Rotor Game, een populair onderdeel van onze cursus ‘Introduction to Offshore Wind’”, zegt Hendrik Goos van de Delftse DOB-Academy, waar ze professionals in onder andere de windenergie-sector opleiden. “Als je bij ons een cursus volgt krijg je twee hands-on cases (per dag), als ondersteuning van de theorie. Bijvoorbeeld het maken van een werkend model van een windturbine. De cursisten krijgen dan een stuk papier, lijm, een liniaal, nietmachine, schaar en wat andere onderdelen, om hiermee een werkende, draaiende rotor te maken. Het competitieve element zit ‘m in de snelheid van het rotorblad, die we eenvoudig kunnen meten. In de tijd dat de scholieren tijdens de Roadshow bezig zijn met hun games kunnen hun docenten overigens een stukje les volgen, al naargelang de behoefte. Enthousiaste docenten die weten hoe de sector werkt en waar de kansen voor hun scholieren liggen zijn namelijk ook belangrijk. Wij kijken trouwens vooral naar moderne onderwijsmethodes om de scholieren te enthousiasmeren, zoals Virtual Reality. Het gaat tenslotte ook om een stuk beleving.”
Koppeling met het bedrijfsleven
De roadshows zullen in eerste instantie gedurende een jaar in een achttal sessies worden gegeven. Vader: “We zijn echter al zóveel benaderd – bijvoorbeeld met de vraag of we de roadshows nog dit jaar komen doen én er een jaarlijks terugkerend evenement van maken – dat ik verwacht dat we deze lijn naar volgend jaar doortrekken. Uiteraard afhankelijk van de ervaringen die we er dit jaar mee opdoen.”
Vader zegt tot slot dat je regelmatig hoort dat diverse platforms onderwijs en bedrijfsleven verbinden. “Wij willen dat met dit project ook echt gaan doen! We zien namelijk dat mbo’s vaak werken op regionale schaal. We willen branche-specifieke bedrijven uit de regio koppelen aan onderwijsinstellingen in die regio, zodat we bijvoorbeeld iedere keer een bedrijf meenemen en een presentatie laten geven over de sector. Vooral om contacten te leggen tussen de bedrijven en het onderwijs. Dat zouden we echt het allermooist vinden!”
Geïnteresseerd?
Ben jij een Nederlandse mbo-scholier of docent en wil jij de Renewables Roadshow een keer ontvangen bij jou op school? Aarzel dan niet om meer informatie te vragen bij Lian Beuzenberg via lbeuzenberg@atlasprofessionals.com
Teach the Teacher
Tijdens speciale ‘Teach the Teacher’-sessies worden docenten elektrotechniek (gratis) naar de DOB-Academy in Delft gehaald. Het idee hiervoor is dat docent meer herkenning krijgt met de sector en zo een verlengstuk wordt op school. Aan de hand van cases wordt, in combinatie met een gastdocent, gekeken hoe de theorie op een praktische wijze kan worden toegepast in de lessen. Goos: “Een groot succes. De docenten komen heel graag voor de theorie en stellen hele goede vragen. Ze komen echter ook elkaar tegen, wat als bijzonder prettig wordt ervaren.”
Goos roept docenten die geïnteresseerd zijn in het ‘Teach the Teacher’-programma zich bij hem te melden via de website van de DOB-Academy.