Nederlandse installateurs doen veel cursussen, wat kansen biedt voor fabrikanten
EEIM 2023 Q2 – training
Bovendien zijn cursussen een belangrijk middel voor installatiebedrijven om de tekorten aan gekwalificeerde arbeidskrachten in de installatiesector op te vangen. Zoals we in een eerder artikel beschreven, is het aannemen en intern opleiden van ongekwalificeerd personeel een veelgebruikte oplossing van installatiebedrijven. Training en cursussen zijn dus essentieel om er voor te zorgen dat installatiebedrijven genoeg personeel hebben om de alsmaar stijgende vraag naar installatiewerk aan te kunnen.
Genoeg reden om training te volgen dus, maar blijkt dat ook uit het gedrag van installateurs? In hoeverre volgen zij training? Hoeveel tijd steken ze in cursussen? Hoe volgen ze training het liefst? En welke cursusonderwerpen hebben de voorkeur van de Nederlandse installateurs?
Die vragen staan centraal in dit artikel, dat gebaseerd is op informatie uit de European Electrical Installation Monitor, een continu onderzoek van USP Marketing Consultancy onder e-installateurs uit zeven landen (België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Polen, Nederland en Spanje). Ieder kwartaal verschijnt een monitor rapport waarvoor ruim 800 installateurs ondervraagd zijn over hun economische ontwikkelingen en over wisselende thema’s en trends, waaronder training en cursussen in de installatiemarkt.
Nederlandse installateurs investeren flink wat tijd in training
Van de honderd Nederlandse installateurs zeggen er slechts acht dat ze geen training of cursussen volgen. Van hen geeft de helft (4%) aan dat ze van plan te zijn in de toekomst wel training te gaan volgen. De andere helft (4%) zegt helemaal geen training of cursussen te volgen, en de meest genoemde reden is dat die installateurs alles al weten om hun werk te kunnen doen of omdat het gaat om installateurs die spoedig met pensioen gaan.
Een overgrote meerderheid van maar liefst 92% van de installateurs geeft echter aan wel training en cursussen te volgen. En ondanks drukke agenda’s wordt daar ook serieus tijd in gestoken. Gemiddeld wijdden installateurs in Nederland afgelopen jaar namelijk elf dagen aan training. Dat zijn dus elf dagen waarop er geen installatiewerkzaamheden verricht kunnen worden, wat in een tijd van grote vraag en druk een behoorlijke investering is.
Vergeleken met andere landen doen Nederlandse installateurs veel cursussen
In die elf dagen namen Nederlandse installatiebedrijven afgelopen jaar gemiddeld deel aan maar liefst 16 cursussen. Vergeleken met installateurs uit andere Europese landen is dat uitzonderlijk veel. In vijf van de zeven onderzochte landen schommelt het gemiddeld aantal cursussen dat installateurs afgelopen jaar volgden tussen de vier en de zeven. Alleen in het Verenigd Koninkrijk volgden installateurs iets meer cursussen dan in Nederland.
Nederlandse installateurs doen dus relatief veel cursussen. Wel moet vermeld worden dat er aanzienlijke verschillen zijn per installatiebedrijf, waarbij vooral de grootte van het bedrijf een rol speelt. Het komt er op neer dat personeel van grotere installatiebedrijven op jaarbasis meer verschillende cursussen volgen dan personeel van kleinere installateurs. Bovendien volgen jongere installateurs vaak meer cursussen, en oudere meer ervaren installateurs juist weer minder.
De meeste installateurs doen liever geen online cursussen
Bovenstaande grafiek laat ook zien dat de manier waarop cursussen gevolgd worden, online of persoonlijk, verschilt per land. In het Verenigd Koninkrijk werd afgelopen jaar maar liefst 57% van de cursussen online gevolgd, terwijl dat percentage in Frankrijk slechts 14% was. Met 35% online cursussen, wordt er door Nederlandse installateurs flink veel online getraind.
Online training is echter niet zo populair onder Nederlandse installateurs. Twee derde van hen geeft de voorkeur aan het volgen van cursussen in persoon, bijvoorbeeld op locatie bij fabrikanten of groothandels of op locatie bij hun installatiebedrijf. Slechts 8% doet liever online cursussen en voor de resterende 26% hangt het af van het onderwerp van de training.
Vooral installatietraining moet in persoon gevolgd worden
Wanneer we kijken naar de onderwerpen die installateurs het belangrijkst vinden zien we inderdaad dat de voorkeur voor online of persoonlijke training wat verschilt per onderwerp. Training over nieuwe producten en innovaties en training in nieuwe regelgeving worden door respectievelijk 42% en 37% als beste onderwerpen voor training genoemd. Voor deze twee meest populaire onderwerpen is online training ook meer geaccepteerd, aangezien bijna een kwart van de installateurs de voorkeur geeft aan online training.
Voor het derde meest populaire onderwerp, installatietraining, is de animo voor online training juist het laagst. Dat is immers bij uitstek een onderwerp waarbij het belangrijk is om de training fysiek te volgen om de benodigde praktische ervaring op te doen. Logisch dus dat de voorkeur voor persoonlijke training voor installatie zo groot is. Ondanks deze verschillen in voorkeur geldt uiteindelijk toch voor alle onderwerpen dat een meerderheid van installateurs ze liever in persoon volgt.
Top 5 cursusonderwerpen laten de dynamiek van de sector zien
Wanneer we installateurs vragen welke onderwerpen ze het beste vinden voor cursussen of training voor zichzelf of collega’s in hun installatiebedrijf, geven hun antwoorden ook een blijk van wat er speelt in de installatiesector. De behoefte aan training over energie-efficiëntie en duurzaamheid laat bijvoorbeeld zien dat die onderwerpen belangrijk zijn voor de klanten van installatiebedrijven, en dat installateurs behoefte hebben aan meer kennis om daar mee om te gaan.
De populairste cursusonderwerpen, nieuwe producten en nieuwe regelgeving, laten vooral zien dat de installatiesector erg dynamisch is met een constante stroom van nieuwe producten en regels die installateurs moeten kennen om hun werk naar behoren te kunnen doen. Verder is de behoefte aan installatietraining gerelateerd aan het steeds grotere tekort aan gekwalificeerde installateurs. Installatiebedrijven lossen tekorten steeds vaker op door intern installateurs op te leiden, waarbij installatiecursussen een belangrijke rol spelen.
Behoefte aan cursussen biedt lucratieve kansen voor fabrikanten en leveranciers
Hoewel trainingsinstituten en andere brancheorganisaties een groot deel van de cursussen geven, waren volgens de installateurs ongeveer de helft van de cursussen die ze afgelopen jaar volgden georganiseerd door fabrikanten en groothandels. Van de online cursussen werd zelfs meer dan een derde door fabrikanten georganiseerd en een kwart door groothandels. Fabrikanten en groothandels spelen in Nederland dus een belangrijke rol in het organiseren van training en cursussen, en dat is niet voor niks zo.
Het organiseren van training biedt fabrikanten de kans om zich te onderscheiden van concurrenten en diepgaander contact te maken met installateurs. Uiteindelijk zijn installateurs (potentiële) klanten van fabrikanten en groothandels. In een markt waarin het steeds lastiger wordt voor een merk om zich te onderscheiden met producten, biedt het organiseren van trainingen en cursussen dus een uitgelezen kans voor fabrikanten om hun merkbeeld te versterken.
Wanneer we het de installateurs vragen, blijkt dat lucratief te zijn. Bijna de helft van de installateurs geeft aan na het volgen van een cursus van een fabrikant vaker of zelfs exclusief producten van die fabrikant te gebruiken. Gezien de grote vraag naar training en cursussen in Nederland, valt er voor fabrikanten dus veel te doen op cursusgebied in de Nederlandse installatiemarkt.
De vraag naar cursussen zal aanhouden
De verwachting is dat de behoefte aan training niet snel zal afnemen. De installatiesector zal gekenmerkt blijven door een dynamische stroom van innovatieve producten en oplossingen, en regelgeving zal ook blijven ontwikkelen. Bovendien is de verwachting dat de installatiesector ook de komende jaren nog geplaagd gaat worden door tekorten aan gekwalificeerd personeel. Training en cursussen blijven dus een goede investering.
USP Marketing Consultancy BV is een marktonderzoeks- en adviesbureau dat onderzoek verricht naar en adviseert rond vraagstukken op het gebied van bouw, vastgoed en installatie. USP is continu actief in deze branches en werkt voor veel toonaangevende marktpartijen zoals brancheorganisaties, uitgevers, kennisinstituten, fabrikanten, handelsorganisaties, bouwbedrijven en installateurs. De installatiesector kenmerkt zich door ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en energiebesparing, ontwikkeling van nieuwe producten en concepten en het alsmaar belangrijker worden van de marketingfunctie. Voor meer informatie over USP; www.usp-mc.nl.