Bulkaanvragen voor laadpalen kunnen elektrificatie versnellen

Momenteel kunnen aanvragen voor een publieke laadpaal alleen individueel worden ingediend door berijders van een elektrische auto. Wagenparkbeheerders kunnen dus geen grote aantallen tegelijk aanvragen, terwijl hier wel behoefte aan bestaat. De pilot laat zien dat een centrale aanpak voor bulkaanvragen uitkomst kan bieden. Dit leidt tot aanzienlijke efficiëntieverbeteringen en een win-winsituatie voor gemeenten, CPO’s (Charge Point Operators) en wagenparkbeheerders.
Honderden aanvragen tegelijk
Het rapport over de pilot benadrukt dat bedrijven met een gestandaardiseerd proces in één keer honderden aanvragen kunnen indienen. Hierbij gaat het niet alleen om reguliere aanvragen voor publieke laadpalen op korte termijn, maar ook om concrete verzoeken voor de nabije toekomst. Dit bespaart tijd, maakt het aanvraagproces transparanter en geeft de gemeenten en CPO’s meer inzicht in de huidige en toekomstige laadbehoefte. De voordelen van een centrale aanpak zijn duidelijk: een snellere elektrificatie van wagenparken, minder administratieve rompslomp en een betere samenwerking tussen alle betrokken partijen.
Goede verwerkersovereenkomsten
De pilot bracht ook uitdagingen aan het licht. Zo bleek het delen van adresgegevens noodzakelijk om het proces in alle NAL-regio’s te laten werken. Dit vraagt om heldere verwerkersovereenkomsten. Andere uitdagingen zijn het controleren of medewerkers een eigen oprit hebben, het ontwikkelen van een standaard data-format en het aanpassen van communicatieprocessen bij CPO’s.
Daarnaast moeten aanvragen eerlijk worden verdeeld tussen verschillende CPO’s in gemeenten met het Open Markt Model. Op dit moment kunnen CPO’s alleen een verwachte realisatietermijn communiceren, maar geen exacte realisatiedatum. Hierdoor hebben wagenparkbeheerders geen duidelijkheid over de precieze planning.
NKL Nederland en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) beijveren zich voor een centrale aanpak voor bulkaanvragen. Hiermee kunnen wagenparkbeheerders, laadpaalexploitanten en gemeenten bulkaanvragen optimaliseren. Er is al veel interesse bij wagenparkbeheerders, waaronder drie grote netbeheerders en diverse partijen binnen Techniek Nederland. Samen vertegenwoordigen zij meer dan 50.000 voertuigen.
Meer weten over de pilot? Lees het volledige rapport Bulkaanvragen openbare laadinfrastructuur: https://bit.ly/3YhljRt.